Disciplina reprezinta setul
fundamental de instrumente cerut pentru a solutiona problemele vietii.
Aceste instrumente sunt tehnici de a suferi, mijloace prin care traim
durerea cauzata de probleme, astfel incat
sa le depasim si sa le solutionam cu succes, invatand si dezvoltandu-ne
in cadrul acestui proces. Cand ne invatam pe noi insine
si pe copiii nostri disciplina, invatam cum sa suferim si cum sa ne
dezvoltam. Aceste instrumente, aceste
mijloace de a experimenta intr-un mod constructiv durerea provenita de
la problemele vietii, sunt in numar de patru: amanarea
satisfactiei; acceptarea responsabilitatii devotiunea pentru adevar;
echilibrul.
A amana satisfactia este un proces de programare a durerii si a placerii in viata, astfel incat placerea sa sporeasca prin intalnirea si trairea mai intai a durerii si astfel depasirea ei. Este singura cale decenta de a trai. Acest proces sau instrument de programare este invatat de majoritatea copiilor destul de devreme in viata, uneori inca de la varsta de cinci ani. De exemplu, cand un copil de cinci ani joaca un joc cu un prieten, ii va sugera prietenului lui sa faca prima mutare, pentru ca el sa se poata bucura de propria-i mutare mai tarziu. La varsta de sase ani, copilul ar putea incepe sa manance intai blatul prajiturii si apoi glazura. Pe toata durata scolii elementare aceasta capacitate de a amana satisfactia este exersata zilnic, in special prin rezolvarea temelor pentru acasa.Pe la varsta de 12 ani, unii copii sunt in stare sa se aseze la masa de lucru fara vreun indemn parintesc si sa-si termine temele pentru acasa inainte de a se uita la televizor. Spre varsta de 15,16 ani ne asteptam ca un adolescent sa aiba un astfel de comportament si sa-l considere normal. Pentru profesori este totusi clar ca un numar substantial de adolescenti sunt departe de a atinge aceasta norma. In timp ce multi au aceasta capacitate bine dezvoltata de a amana satisfactia unii adolescenti de 15,16 ani par a nu fi dezvoltat de loc aceasta capacitate; intr-adevar ea pare ca lipseste cu totul la unii dintre acestia. Multe semne indica in mod clar faptul ca parintii au un rol semnificativ, determinant. Atunci cand copilul isi vede zilnic parintii comportandu-se disciplinat, sobru, cu demnitate si avand capacitatea de a-si ordona propriile vieti, el va ajunge sa simta pana in strafundurile fiintei sale ca acesta este felul adevarat de a trai. Atunci cand propriile vieti ale parintilor sunt frecvent si in mod evident tulburate, in neoranduiala, incercarile de a ordona vietile copiilor lor le par acestora din urma fara prea mult sens. Totusi, un lucru chiar mai important decat modelul parintilor este dragostea. Chiar si in cele mai haotice si dezordonate familii, iubirea sincera este prezenta uneori si din astfel de familii pot iesi copii cu o disciplina autoimpusa. Atunci cand ne iubim copiii; petrecem mult timp admirandu-i si avand grija de ei. Le dam din timpul nostru. Disciplina buna cere timp.
A amana satisfactia este un proces de programare a durerii si a placerii in viata, astfel incat placerea sa sporeasca prin intalnirea si trairea mai intai a durerii si astfel depasirea ei. Este singura cale decenta de a trai. Acest proces sau instrument de programare este invatat de majoritatea copiilor destul de devreme in viata, uneori inca de la varsta de cinci ani. De exemplu, cand un copil de cinci ani joaca un joc cu un prieten, ii va sugera prietenului lui sa faca prima mutare, pentru ca el sa se poata bucura de propria-i mutare mai tarziu. La varsta de sase ani, copilul ar putea incepe sa manance intai blatul prajiturii si apoi glazura. Pe toata durata scolii elementare aceasta capacitate de a amana satisfactia este exersata zilnic, in special prin rezolvarea temelor pentru acasa.Pe la varsta de 12 ani, unii copii sunt in stare sa se aseze la masa de lucru fara vreun indemn parintesc si sa-si termine temele pentru acasa inainte de a se uita la televizor. Spre varsta de 15,16 ani ne asteptam ca un adolescent sa aiba un astfel de comportament si sa-l considere normal. Pentru profesori este totusi clar ca un numar substantial de adolescenti sunt departe de a atinge aceasta norma. In timp ce multi au aceasta capacitate bine dezvoltata de a amana satisfactia unii adolescenti de 15,16 ani par a nu fi dezvoltat de loc aceasta capacitate; intr-adevar ea pare ca lipseste cu totul la unii dintre acestia. Multe semne indica in mod clar faptul ca parintii au un rol semnificativ, determinant. Atunci cand copilul isi vede zilnic parintii comportandu-se disciplinat, sobru, cu demnitate si avand capacitatea de a-si ordona propriile vieti, el va ajunge sa simta pana in strafundurile fiintei sale ca acesta este felul adevarat de a trai. Atunci cand propriile vieti ale parintilor sunt frecvent si in mod evident tulburate, in neoranduiala, incercarile de a ordona vietile copiilor lor le par acestora din urma fara prea mult sens. Totusi, un lucru chiar mai important decat modelul parintilor este dragostea. Chiar si in cele mai haotice si dezordonate familii, iubirea sincera este prezenta uneori si din astfel de familii pot iesi copii cu o disciplina autoimpusa. Atunci cand ne iubim copiii; petrecem mult timp admirandu-i si avand grija de ei. Le dam din timpul nostru. Disciplina buna cere timp.
Cand nu avem timp de
dat copiilor nostri sau nu avem timp pe care sa fim dispusi sa-l dam, nu
putem nici macar sa-i observam indeajuns de atent pentru a vedea cum isi
exprima,in mod subtil, nevoia de disciplina pe care le-am putea-o
acorda. Calitatea disciplinei parintilor ce-si isi iubesc copilul
este superioara celei oferite de parintii neiubitori. Timpul si
calitatea timpului pe care parintii il dedica copiilor le indica celor
mici gradul in care sunt valorosi pentru parintii lor. Sentimentul de a
fi apreciat -“sunt o persoana apreciata”- este esential pentru sanatatea
mintala si este o treapta importanta pentru autodisciplina. Este un
produs direct al iubirii parintesti. Atunci cand cineva se considera pe
sine insusi valoros, acel cineva va avea grija de sine insusi in toate
felurile pe care le considera necesare.O astfel de convingere trebuie
castigata in copilarie.Este extrem de dificil sa o dobandesti atunci
cand esti adult. Autodisciplina inseamna grija de sine. Pentru
ca discutam despre procesul amanarii satisfactiei, al programarii si
ordonarii timpului sa examinam chestiunea timpului. Daca ne simtim pe noi
insine valorosi, atunci simtim si ca timpul nostru este valoros ; si
daca simtim ca timpul nostru este valoros atunci vrem sa-l folosim cum
se cuvine, il organizam, il protejam, il folosim la maxim.
Pentru a dezvolta
la copii capacitatea de a amina satisfactia , este necesar ca ei sa aiba
modele de autodisciplina, sentimentul propriei valori, si intr-o
anumita masura, incredere in siguranta propriei existente. Aceste
“stapaniri” sunt ideal dobandite prin autodisciplina si printr-o grija
sincera si consistenta din partea parintilor; ele sunt cele mai
pretioase daruri cu care tatii, mamele ii pot binecuvanta. Cand aceste
daruri nu le sunt oferite de catre parinti, este posibil ca ele sa fie
dobandite din alte surse, dar in acest caz procesul dobandirii lor,
consta invariabil intr-o lupta darza, deseori durand toata viata si
deseori fara succes. Dr.M.Scott.Peck
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu